søndag 13. november 2011

Mer fuglekvitter

Teriya Bugu, hvor vi er nå, mangler noe. De mangler en ornitolog. Før hadde de en fugleguide, men ikke nå. Så da tenker vi: Tenk om det kom en ung, norsk ornitolog på besøk som kunne fortelle oss litt om de gule, hvite, blå, svarte, grønne lilla skapningene som flyr og skvaldrer! Er noen av dem kommet den lange veien fra Norge? Hva heter de? Hvordan lever de?

Og ettersom vi registrerer at vi har mennesker på vår alder som følger bloggen vår, - noen skriver kommentarer til og med, så kunne det jo henne at det finnes blogglesere som kjenner en ornitolog. Vi kunne til og med foreslå at noen kunne sponse en besøksreise for en ung ornitolog, og gjerne hans ektefelle om ornitologen tilfeldigvis skulle være nygift og ha en misjonsinteressert fru med oppvekst i Afrika, men det våger vi ikke foreslå siden vi NMS-bloggere ikke har lov til å starte private innsamlingsaksjoner på bloggene våre ……   :)  



2 kommentarer:

  1. Ja, det kunne sikkert vore interessant for ein fugleinteressert nygift mann frå Toten og med ei misjonsinteressert kone med bakgrunn frå Kamerun med ein tur til Mali... Han er rett nok ikkje ornitolog, men veit utruleg mykje om fuglar! Og begge to kunne heilt sikkert tenkje seg ein tur til Mali! Det er berre det at dei nettopp har vore ein tur i Laos og Thailand,så det kan nok ikkje bli heilt enno... Litt studier må dei også ta seg tid til:) Men eg skal formidle ønsket til dei og dei vakre bilda talar sitt tydelege språk om flotte fuglar! Vh Astrid

    SvarSlett
  2. Ser det hintes i en bestemt retning her. Først må jeg begynne med å beklage at dette innlegget har gått meg hus forbi, det avslører vel heller hvor hyppig misjonærmalibloggleser jeg er.
    Jeg ser det er en del spørsmål myntet på en med ornitologiske evner her, og tenkte jeg kunne prøve å svare på noen av dem.

    Det viktigste først, fra bunnen av er det en indiapåfugl (Pavo cristatus) i midten en Svartkronetrane (Balearica pavonina) og øverst en Langhaleglansstær (Lamprotornis caudatus)

    Når det kommer til de grønne, lilla, blå, svarte og gule skapningene så må jeg nok ha en litt bedre beskrivelse for å artsbestemme.

    Hvilke fuglearter som flyr fra Norge til Mali vet jeg heller ikke, for det er gjort alt for lite forskning på området. Men dansk ornitologisk forening har holdt på i noen år med ringmerking i Ghana, og resultatene derfra kan nok gi oss noen svar på det spørsmålet.

    En art som sikkert flyr over Mali er Fiskeørn. Det vet vi fra et prosjekt med gps merking av fiskeørn i Nord Trøndelag (http://www.hint.no/aktuelt/nyhetsarkiv?ID=2175)

    Tårnseiler, Linerle, Makrellterne og en og annen snipe tar sikkert turen over også.

    Hva de heter kommer an på hvordan de ser ut, men alle fuglenavn i verden finner en på www.birdlife.no/fuglekunnskap/navn
    Problemet er bare at du da må vite enten det norske, engelske eller latinske navnet fra før.

    Hvordan de lever er jo et knakende godt spørsmål, men så god plass har dere ikke i bloggen deres at jeg kan svare på det.

    Og til den anonyme svigermora som skriv i kommentaren over: Takk for formidlinga.

    Føyer meg til kommentaren om de flotte bildene, det gjelder forresten ikke bare fuglene, men en god del av bildene ellers på bloggen også.

    SvarSlett