fredag 10. oktober 2014

En god punktering

I dag har jeg kjørt 620 km på for det meste, - men ikke bare, bra vei. - Nå er det lenge siden jeg har punktert, tenkte jeg da jeg startet turen. 5 timer senere var det hjulskift!

Men det skal sies: Aldri har jeg hatt en bedre punktering! Samuel (misjonærkollega) og jeg oppdaget det nesten flate dekket etter at vi hadde spist en deilig lunsj på hotell Independant i Segou. - Her er det bare å få skiftet dekk med en gang, sa vi til hverandre, før vi gikk inn igjen på hotellet og tok en kopp kaffe. (Det var strengt tatt bare jeg som tok kaffe, Samuel drikker ikke den slags.)

Ute ved bilen overtok familien Vatnes nå pensjonerte kokk hele saken. Guindo var passasjer i bilen. Det er han rett som det er, han har nemlig en kone i Sevare og en annen i Bamako, så han reiser litt imellom ....

Nå så Guindo sin sjanse til å betale "billetten" ved å ordne en dekk-reparasjon. Av oss tre i bilen var det for øvrig bare han som behersker bamabara, som er språket i Segou. Fransk og fulani fungerer dårlig på gatenivå. Så han var helt klart rette mann for oppgaven.

For å reparere dekk, det skjer på gatenivå. Tvers over veien for hotellet holder det til noen karer som driver med dekk under et skyggetak der i veikanten. De limer og smelter gummi og reparerer slangeløse dekk med parafinbrenner og litt småtteri av verktøy og utstyr.

Mens vi (det vil si jeg)  nøt kaffen, kom det reparerte dekket på plass igjen, nå også med ny ventil. Guindo hadde funnet en kyndig reparatør for jobben. Å få ting ordnet, det kan Guindo. Han var i mange år ordne- og fiksemann for Kirkens Nødhjelp, før han fikk opplæring som kokk.

Han er faktisk så god til å diskutere pris at jeg syntes jeg måtte legge på et par kroner. 30 kroner kom det hele på.

Pluss kaffen, tenker du nå. Men nei, da. Da kaffen var drukket og regningen skulle betales, sa hotelldirektøren at kaffen var på husets regning. Han hadde nok sett bilen vår stå oppjekket uten bakhjul i skyggen av et tre utenfor hotellet.

Spandere kaffe kunne han saktens gjøre, for vi er nok for stamgjester å regne, så ofte som vi nå reiser. Alltid med lunsj på hotell Independant. Et flott sted! Jeg tar gjerne en punktering der igjen!


Dekkskift foran hotellet i Segou, Guindo til høyre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar